El far de Mölle (Kullagardens) i les marsopes (dia 6)

• Posted on: 18 August 2014
  • By: dani

Un altre dia a Escania, avui encara a una petita stuga (caseta) al costat d'una granja al camp, a les afores d'un poblet (Förslöv), al nord de Helsinborg.

EL dia s'ha llevat gris, fred i plujós. Uns 14 graus de temperatura, i pluja que pràcticament no ha parat en tot el dia. En aquesta situació hem hagut de renunciar al pla que teniem per avui, anar a fer una volta per Kullaberg, una peninsula de la costa nord-occidental d'Skane, i ho hem substituit per una volta en cotxe pels voltants.

Per començar uns quants loppis, n'hi ha de tots tipus, per exemple els "flytt loppis" són els que munta la gent que es muda i vol vendre els seus trastos, també hi ha els professionals, muntats en magatzems i que poden ser molt grans, i també n'hi ha molts que munten les "iaies" a alguna habitació de casa seva. Hem comprat diversos "trastos", per exemple una il·lustració enmarcada d'una casa sueca, alguns llibres i revistes antics. Si sou aficionats als vinils vintage aquí segurament hi trobareu força cosa interessant.

Els loppis funcionen sempre de manera desinteressada, i poc orientada al negoci, en alguns d'ells ens a més ens han convidat a café i pastes. El café és una cosa sagrada a Suècia, i sempre ha d'anar acompanyat de pastes o alguna cosa de menjar.

Seguidament hem fet cap el far de Mölle, a la punta de la península de Kulla. Pel camí hem vist algunes banderes d'Escania, ĺa tipica bandera escandinava en forma de creu però amb una combinació dels colors danesos i suecs, la creu és groga (com la sueca), i el fons és vermell (com la danesa).

Al far de Mölle tenen muntada una exposició permament molt interessant sobre la fauna marina dels entorns, on destaca sobre tot una espècie de balena petita que recorda molt els dofins, les marsopes (tumlare en suec). S'hi munten expedicions en barca pels voltants per veure-les, o es poden observar directament des dels penyasegats. Aquestes balenes només fan uns 1.5m de llarg i pesen 50kg. Fan servir com a lloc de pas inevitable l'aigua que hi ha entre la costa sueca i danesa, molt estreta a aquesta banda, i per tant molt transitada.

I per continuar ja era l'hora del "lunch" (dinar), i hem anat a un lloc que haviem trobat a internet "Flickorna Lundgren" (les noies Lundgren), a l'arribar ens hem trobat amb un lloc força gran, i hem demanat els plats del dia, tots amb un caire bastant "afrancesat", l'alta cuina aquí encara té aquestes arrels franceses, que a mi particularment no m'agraden gaire, massa salsa, massa mantega i massa barreja. Jo he demanat una cosa més tipica de Skane, una mena de truita esponjosa amb uns talls torrats de cansalada a sobre (äggkage). Si aneu a aquest lloc us recomanem enlloc de dinar pendre alguna pasteta i un café o té, més adequat per aquests tipus de lloc, i més econòmic.

Encabat pel camí hem trobat un "outlet", dels molts que es poden trobar per la carretera, son petits centres comercials on hi ha botigues de diferents marques (una mica rollo "The Roca Village" però en petit), hi trobareu roba, objectes de vidre (Kosta Boda, Orrefors) i  llibres, entre altres.

Donat que el temps continuava sent horrible hem anat a visitar la ciutat més propera, Helsinborg. Aquesta ciutat està situada al tros de la costa on hi ha la mínima distància a Dinamarca, es veu tant a prop que sembla que s'hi pugui anar nedant sense gaire esforç (segur que molta gent ho ha fet). Aquest pas encara es fa servir cada 20 min. en ferry. Pots anar caminant o pujant el cotxe directament al barco, i fins i tot el tren hi puja en el seu trajecte entre suècia i dinamarca!.

Per acabar el dia una visita a un supermercat gran, el maxi ICA, obert de 7 del matí a les 11 de la nit, diumenges inclosos. Sembla mentida com un país en teoria amb consciencia bastant socialdemócrata, tingui al mateix temps aquests horaris tant lliberals. A aquests supermercat i similars, només entrar hi ha llocs per fer apostes a carreres de cavalls (hi ha bastanta afició), també és el lloc on la majoria de la gent torna els envasos i són recompensats amb vals de compra. Per exemple al retornar una llauna et donen una corona (1 sek), al canvi uns 0.11 euros. Una ampolla de plastic gran té un valor de 2 sek (0.22eur al canvi). Només que tinguis uns quants envasos no és un preu menyspreable. Crec que és la manera d'assegurar que ningú s'oblidi de reciclar els recipients. Mai en trobaràs un pel carrer.

Acabem el dia a la nostra petita casa ja al vespre, a les 8, amb ganes de veure les gallines, els conills, i els gats de la granja i anar a dormir després d'una jornada plujosa però profitosa. Ens preguntem que deuen pensar la gent de la casa quan ens han vist sortir a les 8 del matí i tornar després de 12 hores un dia tant gris i plujós com avui.

Lunch al "Flickornas Lundgren"

Contenido relacionado

La costa oest d'Scania

• Posted on: 17 August 2014
Gallines de camp sueques
Un pont del petroli suec

Avui hem estat voltant per la costa oest d'Escania, la que dóna al mar del nord, amb un vent imparable i molest, el dia ha estat gris. El termòmetre marcava uns 18 graus, però la temperatura de sensació donat el vent era molt més baixa. Resseguint la costa hem trobat diversos ponts que serveixen per introduir-se al mar, molt poc profund, per poder-se banyar amb una profunditat acceptable. No cal dir que amb aquest temps no hem trobat ni una ànima banyant-se.

Terrades vist des de l'ermita de Santa Magdalena

• Posted on: 10 May 2015
Terrades des de Santa Magdalena

La foto de la setmana és la vista del poblet de Terrades, des de l'ermita de Santa Magdalena.

Aquest cap de setmana vam fer la petita excursió a peu que, des del Santuari de la Salut (que per cert és un fantàstic hotel), arriba fins a aquesta ermita després d'uns 45 minuts a peu. El track de la excursió el podeu trobar a Wikiloc.

Escània en 10 frases

• Posted on: 21 August 2014
  • By: dani
Una casa típica d'Escània i la seva bandera

Dia d'impàs. Avui deixem Skane per anar cap a Göteborg on passarem els 4 últims dies del nostre viatge per Suècia. Al migdia ha sortit el nostre tren des de Malmö a Göteborg. Hem deixat el nostre Bed & breaakfast a Tomelilla i en direcció cap a Malmö hem recorregut tota la costa sud-occidental. Entre altres coses hem visitat el punt més meridional de Suècia.

Com no hem vist gaires coses destacables avui intentaré fer un resum sobre el que hem après d'Skane i per què és diferent de la resta de Suècia.